2015 중등 영어독서교육 지도자료

Read with Passion

2015. 12.

충청남도태안교육지원청

태안군중등영어독서동아리

<Words of Encouragement>

Find your Wonderful Dreams!

I know that all English teachers spare no effort to teach their students and I always appreciate your dedicated support.

Nobody can deny the importance of English. We know well that English is no longer a foreign language, but the international language.

I'm very impressed that English teachers in Taean have developed "Read With Passion". In modern times its necessary for students to have a global outlook and communicate with other people from foreign countries. To achieve this goal, reading English books is an excellent way to learn English effectively.

I hope that this book will help the students have more interest in English, read more English books, and improve their English skills. Im sure its very helpful for English teachers to use in their classes, as it offers a variety of activities and ways to use the language.

I know that you are very busy and have a hard time teaching students every day. I'm confident you have been doing well so far and you will strive to do better. And I will remember that all of you are excellent English teachers.

Thank you.

November 11. 2015

The Superintendent of Education Kim, Han-gi

Contents

Ⅰ. Robinson Crusoe 1

Ⅱ. Jack and the Beanstalk 41

Ⅲ. Pirate Adventure 55

Ⅳ. My Fathers Dragon 64

Ⅴ. One Fish Two Fish Red Fish Blue Fish 74

Title

Robinson Crusoe

Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe

Adapted By James Baldwin

Genre

Adventure Story; Novel of Isolation

Level

For Middle School 1~3rd Graders

Publisher

American Book Company

Heritage History

Internet Site

www.sparknotes.com/lit/crusoe

책소개

( Robinson

Crusoe

Wrtten Anew

For Children)

1719년 작. 영국인 대니얼 디포가 쓴 소설로 원제는 <로빈슨 크루소의 생애와 이상하고 놀라운 모험>이다. 그의 이야기는 아이들을 위해 써진 것이 아니어서 읽기 어렵다. 그러나 젊은이들이 좋아하고 현재까지 로빈슨 크루소의 놀라운 이야기는 성인뿐만 아니라 어린이에게도 인기 있다. 나는 이 이야기를 모든 어린이들을 위해 쉬운 단어로 다시 썼다. 그리고 지루한 부분을 없애어 이야기를 단축시켰다.

In the year 1719 an Englishman whose name was Daniel Defoe wrote a very long story, which he called The Life and Surprising Adventures of Robinson Crusoe.His story was not designed for children, and therefore it contained a great deal of hard reading. There was much in it, however, that was interesting to young people, and from that day to this, the marvelous tale of Robinson Crusoe has been a favorite with boys as well as men. I have rewritten the story in word easy for every child, and have shortened it by leaving out all the dull parts.

-FROM THE PUBLISHER

작가소개

(Daniel Defoe

&

James Baldwin)

대니얼 디포(Daniel Defoe, 1660년 9월 13일~ 1731년 4월 24일)은 영국의 소설가·언론인이다. 런던에서 상인의 아들로 출생하여, 비국교도의 학교에서 교육을 받고 여러 가지 사업에 손을 댔으나 실패하였다. 이때부터 정치 논문을 쓰며 언론 활동을 하다가 1719년 <로빈슨 크루소>를 발표하여 명성을 얻었다. 주요 저서로 <선장 싱글턴의 모험> <세계 신항해> 등이 있다.

(출처: 위키백과)

제임스 볼드윈(James Baldwin, 1841~1925)은 미국 인디애나 주 출생. 미국의 저술가이자 교과서 편찬자. 24세에 교사가 되었고, 몇 년 후에는 인디애나 초등학교를 관리ㆍ감독하는 교육감이 되어, 그 후로 18년 동안 초등학교 교과서 편찬에 큰 영향을 미쳤다. 처녀작 하퍼와 형제들을 출간하고, 1882년 지크프리트 이야기이후로 많은 저서를 남겼으나 현재까지 전해지는 것은 많지 않다.

미국 교과서의 반 이상이 그의 손을 거쳐 제작되었을 정도로 20세기 미국 교과서의 기초를 이룬 인물이다. 저서로는 전설을 다룬 지크프리트 이야기(1882), 『롤랑 이야기』(1883), 신화를 다룬 황금시대의 그리스 영웅 이야기(1887), 『오래된 그리스 신화』(1895)와 함께 『50명의 유명한 사람들』(1912)어린이를 위해 다시 쓰는 로빈슨 크루소외 다수가 있다

(출처: 네이버 지식백과> 해외저자사전, 2014.5., 교보문고)

1

Finding Food

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽기 후 책에 쓰인 어휘를 실제 생활에서 찾아보는 활동으로 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I am Shipwrecked, I am Cast Upon a Strange Shore

󰁴 활동 순서

활동과 관련된 챕터를 읽는다.

책 속에 소개되어진 식물에 관한 단어를 사전을 통해 익힌다.

활동지를 읽고 찾은 단어에 가리키는 식물의 부분에 관련 단어를 적는다.

책속에 소개된 먹을 수 있는 또는 먹어서는 안되는 식물에 관한여 활동지를 채워본다.

정답을 확인한다.

󰁴 가능한 답

◾ 1. Leaf, Fruit, Stem, Bulband Root

◾ 2. berry, milk, thones, bitter, leaves

󰁴 참고 사이트

Finding food

I am stranded on this island. The first thing I need to do is find food and water. I will have to scavenge for fruit or plants. There are many parts of a plant I can eat:

and

I should also be careful, because some plants are poisonous. I should not eat plants that have:

- white _________________

- ______________ sap

- _____________, spines, or hairs

- a _______________ taste

- groups of three ______________

StudentsWork

2

Scavenging Food

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽기 후 책에 상황을 실제 생활에서 찾아보는 활동으로 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Find a Strange Lodging Place

󰁴 활동 순서

다양한 맛과 생김새를 표현하는 형용사 단어를 배운다.

다양한 맛의 과일 및 채소를 준비한다. (예-오렌지,블루베리,깻잎,매운고추,오렌지,양파,파슬리)

음식 골고루 봉지에 담아 학교 곳곳에 숨긴 후 힌트를 주고 찾게 한다.

빨리 찾아온 순으로 음식 blind test를 한다.

안대를 끼고 랜덤 순서로 음식의 맛을 본 후 묘사한다.

정답을 확인한다.

안대를 벗은 후 음식의 생김새를 묘사한다.

본인이 맛본 음식에 관하여 보고서를 작성한다.

Scavenging Food

I have found some food that is safe to eat:

This is a _________________.

It tastes ___________________

____________________________

It is _______________________

____________________________

____________________________.

This is a _________________.

It tastes ___________________

____________________________

It is _______________________

____________________________

____________________________.

StudentsWork

3

My Island Map

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽고 나서 자신만의 섬 지도를 그려 보면서 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Learn that I am on an Island

󰁴 활동 순서

섬을 탐험하는 로빈슨 크루소의 이야기를 읽는다.

방향과 섬을 구성하는 주요한 단어를 배운다.

나만의 섬을 그려본다.

섬을 묘사하는 글을 방향을 나타내는 전치사를 사용하여 적는다.

나만의 섬을 발표한다.

My Island Map

StudentsWork

4

Knot Tying

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽고 나서 섬에 홀로 남은 로빈슨 크루소가 섬에서 집을 짓는 과정에서 사용한 끈을 묶는 방법을 익히면서 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Build Me a Castle

󰁴 활동 순서

끈을 묶는 주요 세 가지 방법에 관한 동영상을 본다.

끈을 묶는 Figure 8 knot, Clove Hitch, Bowline knot의 특징을 살펴본다.

각 세 가지 묶는 법을 그림을 바른 순서대로 나열하여 붙인다.

끈을 묶는 과정을 보며 정답을 맞추어본다.

끈을 묶는 세 가지 방법의 각각의 장점과 특징을 살펴본다.

󰁴 가능한 답

◾ 1. make a stop in the rope, It was easy to tie.

◾ 2. attach rope to a pole, It was easy to tie.

◾ 2. make a loop in the rope, It was hard to tie.

󰁴 참고 사이트

Clove Hitch :

Bowline Knot :

Power Point(1)

Power Point(2)

Knot Tying

Figure 8 Knot

This knot is used to ______________________________

It was ___________________ to tie.

Clove Hitch

This knot is used to ______________________________

It was ___________________ to tie.

Bowline Knot

This knot is used to _______________________________

It was ___________________ to tie.

Unscramble the Picture

Knot Tying(Answer)

Figure 8 Knot

This knot is used to ______________________________

It was ___________________ to tie.

Clove Hitch

This knot is used to ______________________________

It was ___________________ to tie.

Bowline Knot

This knot is used to _______________________________

It was ___________________ to tie.

StudentsWork

5

Building a Shelter

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 섬에 홀로 남은 로빈슨 크루소가 자연에서 발견한 도구로 섬에 집을 만들어내는 과정을 지난 시간 익힌 끈을 묶는 법을 사용하여 집을 지어보는 활동이다. 지난 시간 익힌 끈을 묶는 방법을 집을 짓는데 직접 적용해 보면서 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 주인공의 심정이나 상황을 떠올려 보는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Make Me A Castle

󰁴 활동 순서

끈을 묶는 주요 세 가지 방법을 복습한다.

피신처를 만드는 기본적인 구조를 배운다. (wooden stake, tarpaulin, rope, a long stick)

두 가지 형태의 간단한 피신처를 만드는 법을 익힌다.

조를 만들어 tarpaulinrope를 제외한 물품을 자연에서 구하여 피신처를 지어본다.

피신처를 만드는 데 사용한 것과 끈을 묶는 법을 보고서 형태로 쓴다.

󰁴 가능한 답

We need (number) stakes, (number) tarpaulin, (number) rope, (number) long stick.

󰁴 3 kinds of the shelters

Building a Shelter

I have built a shelter to protect myself from the sun, wind and rain. This is my design:

Materials:

StudentsWork

6

Trap Building

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 섬에 홀로 남은 로빈슨 크루소가 먹이를 잡기위해 만들었던 덫을 직접 만들어 보면서 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Go A-Hunting

󰁴 활동 순서

덫의 종류에 관한 동영상을 본다.

덫의 구조에 관하여 배운다. (bait, trigger)

조건문을 사용하여 덫의 특징에 관하여 배운다.

나뭇가지와 실을 이용하여 간단한 덫을 만들어 본다.

󰁴 가능한 답

◾ 1. snare, middle, the tree will catch the animal, bait, trigger.

◾ 2. dead fall, middle, rock will fall down, trigger, bait.

◾ 2. cage, middle, then the door will close, trigger, bait.

󰁴 참고 사이트

Snare Trap :

Dead Fall Trap :

Cage Trap :

Trap Building

This is a _________________.

It can catch _______ animals.

If the trigger is released, then________________________

_____________________________.

___________ _____________

This is a ________________.

It can catch ______ animals.

If the bait is taken, then

____________________________.

_____________ __________

This is a _________.

It can catch _______ animals.

If the trigger is pressed,

__________________________.

____________ _________

StudentsWork

7

Making a Fire

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 섬에 홀로 남은 로빈슨 크루소가 자연에 있는 나뭇가지, 낙엽, 돌을 이용하여 만들었던 불을 직접 지펴 보면서 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Go A-Hunting

󰁴 활동 순서

불을 피우기 위해 자연에서 필요한 나뭇가지와 나무의 종류를 배운다.

불을 피우는데 필요한 세 가지 요소를 배운다.

불을 피우는 단계를 배운다.

불을 피우는데 필요한 나뭇가지와 낙엽을 주워 불을 피워본다.

󰁴 가능한 답

◾ 1. tinder, kindling, fuel

◾ 2. 삼각형 oxygen, heat, fuel

◾ 3. 2) platform, tinder, kindling, 3) friction, steer, 4) fuel

Making a Fire

The three types of firewood are:

Three things needed to make fire

How to make a fire:

1) Find wood of different sizes before you start. You need tinder, kindling and fuel.

2) Make a ______using medium sized sticks, and place some _______ and _______ on top.

3) Light the tinder using _______ or a flint and _______.

4) Slowly add bigger kindling before using _________ to keep the fire burning for a long time.

StudentsWork

8

The Dark Cave

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽기 후 책의 상황을 실제 생활에서 경험해 보는 활동으로 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Make a Surprising Discovery, I Explore My Cave Further

󰁴 활동 순서

촉각을 표현하는 다양한 형용사 단어를 배운다. (예-slimy, spiky, slippery, dry, smooth)

다양한 촉각의 재료를 준비한다. (예-삶은 스파게티, 미꾸라지, 솔방울, 사람 머리, 푸딩)

팀을 만들어 동굴을 탐험한다고 가정한다.

안대를 끼고 팀 별 순서대로 나와 촉각만으로 재료를 묘사한다.

생김새를 나타내는 형용사 두 개를 먼저 말한 팀이 정답을 외칠 기회를 갖는다.

안대를 벗은 후 무엇인지 확인한다.

오늘 체험한 재료에 관하여 보고서를 작성한다.

Power Point

The Dark Cave

Today I explored the dark cave on the island. I couldnt see, so I had to feel what was inside. Here is what I found:

Something felt _______________

and _____________________.

I think it was _________________

Something felt _______________

and _____________________.

I think it was _________________

Something felt _______________

and _____________________.

I think it was _________________

Something felt _______________

and _____________________.

I think it was _________________

StudentsWork

8

Learning to Sail & Building a Raft

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽기 후 책의 상황을 실제 생활에서 경험해 보는 활동으로 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Make Me A Raft, I Build a Big Canoe, I Have a Perilous Adventure

󰁴 활동 순서

동영상을 통하여 배를 구성요소에 관한 용어를 배운다.

배의 방향을 나타내는 용어를 배운다.

나무젓가락과 실리콘을 이용하여 자신 만의 배를 만들어 본다.

만든 배가 실재로 물 위에 뜨는지 실험해 본다

50g, 100g 추를 이용하여 배가 얼마큼의 무게를 견디는지 실험해 본다.

배 만들기에 관하여 보고서를 작성한다.

󰁴 가능한 답

◾ 1. most, sail, cockpit, tiller, rudder, keel, hull, jib

◾ 2. fore, port, starboard, aft

◾ 3. It floats or It sinks.

◾ 4. It held 50g or 100g.

󰁴 참고 사이트

Learning to Sail

I need to build a raft and learn to sail to get off this island. This is what I have learned.

These are the parts of a boat.

These are the directions on a boat.

StudentsWork

Building a Raft

This was the raft I built:

Did it float or sink? It ______________________.

Did it sail? Yes it sailed! / No, it didnt sail!

How much weight did it hold? It held ________________.

StudentsWork

9

Morse Code

Book Title

Robinson Crusoe Written Anew For Children

Author

By Daniel Defoe, Adapted by James Baldwin

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이 활동은 독서 후 활동이다. 책을 읽기 후 책의 상황을 실제 생활에서 경험해 보는 활동으로 이야기를 구성하는 중요한 어휘를 쉽게 익힐 수 있고 상상력을 자극해 배경지식을 활성화 시키는 데 매우 유용한 읽기 후 활동이다.

󰁴 관련 챕터

I Make a Bold Rescue

󰁴 활동 순서

난파된 섬에서 지나가는 배를 발견했다고 가정한다. (뱃고동 소리 음악 파일 사용)

모스 코드가 무엇인지 PPT를 통해 확인한다.

모스 코드를 해석해 주는 앱을 다운로드 받는다.

모스 신호를 이용하여 메시지를 푼다.

외딴 섬에서의 생존을 위한 나마의 메시지를 적는다..

영어 메시지를 모스 부호로 바꾸어 본다.

모스부호를 익힌 것에 관하여 보고서를 작성한다.

󰁴 모스 부호 답

SOS I AM STRANDED ON AN ISLAND PLEASE HELP!

Power Point

Morse Code

I have found an old radio transmitter. I can use Morse Code to send a message. Here is the alphabet:

What does this say?

... --- ... .. .- -- ... - .-. .- -. -.. . -..

--- -. .- -. .. ... .-.. .- -. -..

.--. .-.. . .- ... . .... . .-.. .--.

Write your own rescue message!

StudentsWork

Title

Jack and the Beanstalk

Author

Joseph Jacobs

Genre

Childrens Book

Number of Words

731

Level

For Middle School 2nd Graders

Publisher

Comp Ed, Inc.

Internet Site

http://www.schoolexpress.com

책소개

(Jack and the beanstalk)

이 책은 어렵지 않은 단문으로 구성되어 있다. 어렸을 때 많이 들어왔던 이야기이기 때문에 큰 어려움 없이 이해할 수 있을 것이다. 다양한 인물의 등장으로 각 인물들이 등장하는 순서를 중심으로 생각하여 읽는 다면 보다 더 흥미롭게 읽을 수 있을 것이라 생각된다. (출처: www.ltr.co.kr)

작가소개

(Joseph Jacobs)

조지프 제이콥스(1854~)는 호주 시드니에서 태어나 청년시절 영국으로 이주하여 케임브리지 대학에서 문학, 역사, 인류학을 공부했다. 제이콥스는 민담이나 동화를 수집하여 정리하는 일에 큰 매력을 느껴 한때 <민담>이라는 민속학 잡지를 편집하기도 했고, 영국 옛이야기』(1890년), 켈트족 옛 이야기』(1892년)를 펴내는 등 활발한 활동을 펼쳤다.

(출처:naver 백과사전>작가소개)

다른 추천 작품 : Three little pigs

Celtic fairy Tales

English fairy Tales

1

Understanding the story

Book Title

Jack and the Beanstalk

Author

Joseph Jacobs

교육과정 내용

성취기준

성취수준

①-1. 일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 소리 내어 읽고 의미를 파악한다.

영중9311-1. 일상생활나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 소리 내어 읽고 주요 낱말이나 어구의 의미를 파악할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 정확하게 소리 내어 읽고, 문맥을 통해 주요 낱말이나 어구의 의미를 파악할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 비교적확하게 소리 내어 읽고, 동의어나 반의어 또는 간단한 예문을 통해 주요 낱말이나 어구의 의미를 파악할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 부분으로 바르게 소리 내어 읽고, 시각 자료를 참고하여 주요 낱말이나 어구의 의미를 파악할 수 있다.

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

책 속의 등장하는 단어들을 학습하고 각 단어를 설명하는 영영 표현 및 스펠링을 확인해보는 활동과 책을 읽은 후 이해도를 점검하는 활동으로 구성 된다.

󰁴 활동 목표

책 속에 쓰인 다양한 단어들을 익히며 이야기의 전반을 이해한다.

󰁴 활동 순서

책에서 언급된 단어들의 영영 풀이를 보며 새로운 어휘를 습득한다.

새로 배운 단어들의 스펠링을 확인 하며 학습한다.

책 내용의 이해도를 확인 할 수 있는 퀴즈를 통해 마무리 한다.

󰁴 추가 활동

조별로 나누어 영영 풀이를 활용한 스피드 게임으로 경쟁 및 협동심을 기르는 활동도 할 수 있다..

다음 영영 풀이에 해당하는 단어를 <보기>에서 찾아 쓰시오.

<>

giant oven hen harp bag axe

1. You bake food in this.

ex) oven

2. A mother chicken

3. A very large person

4. It is made of paper. You can carry things in this.

5. A chopping tool

6. It has strings and makes music.

올바른 스펠링을 찾아 체크하시오.

widdoe

widow

weidow

magical

magikal

magicle

beanstk

beanstack

beanstalk

breakfast

brakefast

breekfast

gient

giant

gyant

harp

harrp

haerp

책을 읽고 다음 문항에 답하시오.

1. Jack and his mother were very .

1) rich

2) poor

3) happy

2. The old man had six magical beans.

( True ) or (False)

3. Jacks mother was at what Jack had done.

1) happy

2) surprised

3) angry

4. What did Jack see when he woke up?

1) a beanstalk

2) the sky

3) his mother

5. The giants wife hid Jack in the oven.

( True ) or (False)

6. The giants wife told him he must be .

1) wishing

2) dreaming

3) sleeping

7. Jack grabbed a bag of .

1) food

2) eggs

3) gold

8. The giants wife wanted to ask Jack about the missing bag of gold.

( True ) or (False)

9. The hen laid a egg.

1) golden

2) round

3) small

10. Jack took the golden hen when the giant was .

1) asleep

2) eating

3) working

11. The giants wife saw Jack hide in the house.

( True ) or (False)

12. The giants wife was with Jack.

1) happy

2) angry

13. The golden harp .

1) made gold

2) sang a song

3) ran away

14. The harp called for his master.

( True ) or (False)

15. Jack was when the giant chased him.

1) happy

2) afraid

3) sad

16. Jack and his lived happily ever after.

1) mother

2) father

3) brother

17. They had a named Milky White.

1) dog

2) cat

3) cow

18. Jack traded Milky White for the five magical .

1) beans

2) carrots

3) turnips

2

Telling the story to everybody

Book Title

Jack and the Beanstalk

Author

Joseph Jacobs

교육과정 내용

성취기준

성취수준

①-1. 일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 소리 내어 읽고 의미를 파악한다.

영중9221. 일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 말이나 글에 관련된 세부 내용을 묻고 답할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 말을 듣거나 글을 읽고, 다양한 어휘와 언어형식을 사용하여 숫자 정보, 장소, 인물, 사건 등에 대한 세부 내용을 묻고 답할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 말을 듣거나 글을 읽고, 주어진 어휘와 언어형식을 활용하여 숫자 정보, 장소, 인물, 사건 등에 대한 세부 내용을 묻고 답할 수 있다.

일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 말이나 글을 반복하여 듣거나 읽고, 주어진 어휘와 예시문을 참고하여 숫자 정보, 장소, 인물, 사건 등에 대한 세부 내용을 간단히 묻고 답할 수 있다.

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

책을 읽고 읽은 내용을 그림을 추가하여 다른 사람들에게 스토리텔링 하는 활동으로 구성한다.

󰁴 활동 목표

이야기 전반을 이해하고 그것을 바탕으로 각자 그림으로 재구성하여 적용할 수 있다.

󰁴 활동 순서

책을 읽고 스토리를 이해한다.

내용의 핵심을 간추려 스토리라인을 작성한다.

각 내용에 해당하는 컷을 4등분 하여 그리고 스토리 설명을 추가한다.

완성된 작품을 활용하여 다른 사람들에게 설명함으로써 말하기 능력도 배양한다.

󰁴 추가 활동

조별로 각자 한 장면을 맡아 이야기를 창의적으로 구성하는 활동도 할 수 있다.

이야기의 내용을 핵심 내용 별로 재구성하여 간략하게 작성하시오.

ex) Jack exchanged Milky White for five beans with an old man.

ex) In the morning, Jack climbed up the tree and saw a castle in the sky.

1.

2.

3.

4.

핵심 내용을 토대로 그에 맞는 그림을 그려 그림이야기를 완성하고 친구들에게 설명하는 활동을 하시오.

1.

2.

3.

4.

3

Writing a letter to characters

Book Title

Jack and the Beanstalk

Author

Joseph Jacobs

교육과정 내용

성취기준

성취수준

①-1. 일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 소리 내어 읽고 의미를 파악한다.

영중9462-1. 주어진 상황에 맞게 간단한 일기나 편지글을 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 다양하고 적절한 어휘를 사용하여 간단한 일기를 쓰거나, 대상에 맞게 적절한 형식을 사용하여 목적에 맞는 편지글을 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 적절한 어휘를 사용하여 간단한 일기를 쓰거나, 가까운 사람에게 보내는 짧은 편지글을 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 주어진 어휘와 예시문을 참고하여 간단한 일기를 쓰거나, 가까운 사람에게 보내는 짧은 편지글의 일부를 쓸 수 있다.

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

이야기를 읽고 등장하는 인물 중 한 사람이 되어서 다른 등장인물에게 편지를 쓰는 활동이다.

󰁴 활동 목표

편지글 양식을 익힐 수 있고 등장인물의 심리를 이해할 수 있다.

󰁴 활동 순서

책을 읽고 스토리를 이해한다.

책의 등장인물을 구분하고 등장인물 별로 간략히 묘사하는 글을 써본다.

마음에 드는 등장인물을 선택하여 관련된 다른 등장인물에게 전하는 편지글을 작성한다.

편지를 다 쓴 후, 다른 친구들에게 무작위로 나누어 줘서 답편지를 쓰도록 한다.

다시 편지를 돌려 받고 자신이 쓴 편지와 답글을 발표하는 활동으로 마무리 한다.

󰁴 추가 활동

이야기에 등장하지 않는 제3의 인물을 창조하여 편지를 쓰는 활동으로 진행 할 수 있다.

이야기에 등장하는 등장인물을 보기에서 찾아 쓰시오.

<>

giant hen Jack Jacks father giants wife harp

King butcher old man cow bean monkey lion

ex) giant

ex) hen

각 등장인물의 성격을 한단어로 묘사하시오.

ex) Giant

Cruel / Scary

ex)

Dear Jack,

Hello Jacky, Im your former cow, Milky White. Im really happy now. My new owner, the old man, treats me as a friend. However, these days, I wonder why you sold me. I thought and thought but I cant understand the reason. Yeah, I know you were very, very poor at that time. BUT! you shouldnt have sold me to anybody. I lived in your house for 10 years! Can you guess? I want to hear the reason you sold me to my new owner.

From your ex-cow, Milky White

ex)

Dear Milky White, my ex-cow,

Hey! Its been a long time. Hows it going? Im really sad these days because you are not with me. Im really sorry about that. I had no choice at that time because I was so hungry so I had no other choice. Please come back to me. Ill visit your house and bring you back.

See you soon.

Love,

Jacky

Dear

From

Dear

Love,

4

Making a poster

Book Title

Jack and the Beanstalk

Author

Joseph Jacobs

교육과정 내용

성취기준

성취수준

①-1. 일상생활이나 친숙한 일반적 주제에 관한 짧은 글을 소리 내어 읽고 의미를 파악한다.

영중9462-2. 주어진 상황에 맞게 간단한 광고문이나 안내문을 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 필요한 정보를 넣어 간단한 광고문이나 안내문을 창의적으로 구성하여 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 기본적인 정보를 넣어 간단한 광고문이나 안내문을 핵심적인 내용이 드러나게 쓸 수 있다.

주어진 상황에 맞게 주어진 어휘와 예시문을 참고하여 주요정보를 넣은 광고문이나 안내문의 일부를 쓸 수 있다.

Tips for teachers

󰁴 활동 소개

책을 읽고 책에 관한 영화/연극 포스터를 만드는 활동이다.

󰁴 활동 목표

광고문을 이해하고 책을 홍보하는 영화/연극 광고문을 만들 수 있다.

󰁴 활동 순서

책을 읽고 스토리를 이해한다.

책 홍보를 위한 그림을 생각한 후에 다양한 재료를 활용하여 포스터를 완성한다.

ex)

이야기를 바탕으로 Jack and the beanstalk의 포스터를 그려봅시다.

Title

Pirate Adventure

Author

Roderick Hunt

Genre

Childrens Book

Number of Words

100

Level

For Middle School 1st Graders

Publisher

Oxford University Press

Internet Site

https://global.oup.com/education

책소개

(Pirate Adventure)

This book is part of the phenomenally successful Oxford Reading Tree which is used to teach reading in 80% of primary schools. The stories within it are about much-loved Biff, Chip and Kipper, their friends and family, and the exciting adventures they have together. They are carefully graded across 9 stages and contain built-in progression and vocabulary repetition throughout. Each book includes notes for parents/carers and teaching assistants on the inside covers. This book is also available as part of a mixed pack of 6 different books or a class pack of 36 books of the same ORT stage. Each book pack comes with a free copy of up-to-date and invaluable teaching notes.(출처: amazon.com)

작가소개

(Roderick Hunt)

Roderick Hunt MBE is a British children's author. His most famous series of stories is The Magic Key, which was first written as a part of the Oxford Reading Tree in 1985 illustrated by Alex Brychta MBE. There were originally 30 stories, and there are now over 400. They are used by over 80% of British primary schools to help children learn to read, in addition to schools in more than 120 other countries.[1] Hunt studied divinity and English at the University of Chester and was awarded an MBE in 2008 for his services to literacy in education. Along with Alex Brychta, who illustrates his stories, he was awarded an Outstanding Achievement Award in the Education Resources Awards in 2009.

In addition to The Magic Key, Hunt is also the author of the Read at Home and Wolf Hill series of stories, as well as many others. He is found drawn hidden in most books.

(출처:Wikipedia)

Activity

1

Talk together

Guess What?

목표: 책표지와 제목을 보고 이야기의 내용 예측해보기

방법

1. 교사가 학생들에게 예시와 같이 다양한 질문을 한다.

질문 예시

- What is the title of this book?

- What can you see on the book cover?

- How many men can you see in this boat?

- How many kids can you see in the boat?

Where are they?

- How many boats can you see?

- Do you think the three men are happy?

- How do the kids look? Do they look happy?

- What colors can you see?

2. Pair를 만들어 학생들끼리 서로 질문하고 응답하도록 한다.

3. 이야기의 내용을 예측해보기

What do you think might happen in this story?

I think this book is about three bad men taking four kids away from their homes.

4. 예측내용 공유하기

- 자신이 예측한 내용을 칠판에 써서 공유하기

- ‘I think this book is about ~ .으로 표현하기

- 칠판에 쓴 문장을 함께 큰 소리로 읽고 오류가 있으면 찾아서 함께 수정하기

Activity

2

Whats this?

Match the words with the pictures.

pirate boat sand climb ship rope hook coconut sea open shell crab

Memory Game

Memory Game을 통하여 단어 기억하기

- Memory Game의 방법 설명

- Memory Game 진행(틀리는 학생은 재미있는 벌칙 수행)

Choose 3 words and make your own sentences

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Activity

3

Who is your favorite character?

Describing Characters (Match the words with the pictures)

obedient intelligent good-tempered happy hard-working pessimistic nervous attentive calm friendly

Describing physical appearance

Talking about my favorite character

독후 활동으로 자신이 제일 좋아하는 character에 대하여 묘사해본다.

1. 등장인물을 확인 한다.

2. 자신이 가장 좋아하는 character에 대하여 character card를 작성한다.

3. character card에 적은 내용을 발표한다.

Characters in this story: Biff Wilma Wilf Chip Pirate Kipper

Character Card

<Picture>

Name:

Age:

Nickname & Why:

Home & Family:

Physical traits:

Personality:

What the character says:

<example>

My favorite character is Kipper.

He/She is 5 years old.

His/Her nickname is because he/she is cute and little.

He lives in England.

He has a brother, sister, mother, father, grandmother and grandfather.

He is a child.

He has short blond hair.

He is short and strong.

He is funny, lively, smart, brave and adventurous.

Kipper says things like I like dragons. This shows that he is adventurous.

Talking about my favorite character

Find key words in the text and make your own mind map below.

Title

My Fathers Dragon

Author

Ruth Stiles Gannett

Genre

Childrens Book

Number of Pages

256

Level

For Middle School 3rd Graders

Publisher

Random House Books

Internet Site

http://digital.library.upenn.edu/women/gannett/dragon/dragon.html

책소개

(My Fathers Dragon)

A Newbery Honorwinning title and a favorite among children, My Fathers Dragon by Ruth Stiles Gannett, is a humorous adventure story about a clever and resourceful boy named Elmer Elevator, who runs away to Wild Island to rescue a baby dragon.

Elmer Elevator hears about a baby dragon being held on Wild Island from a stray cat he took in. He decides to go and run away from home and rescue it. He stows away on a ship and manages to seek onto the Island of Tangerina, which was right next to Wild Island. Elmer must rescue the baby dragon, but he will have to face all the other animals on the island to do it.

작가소개

(Ruth Stiles Gannett)

Ruth Stiles Gannett was born in 1923. She graduated from Vassar College in 1944. She wrote her first novel, My Fathers Dragon, shortly after finishing school. My Fathers Dragon was awarded the Newbery Honor and has been popular ever since. She also wrote two other stories in the My Fathers Dragon series and several other books as well.

She married Peter Kahn who was an artist, history professor, and calligrapher. They had seven daughters together. Peter has since passed away. Now, Ruth Stiles Gannett resides near Trumansburg, New York.

다른 추천 작품 : Elmer and the Dragon

The Dragons of Blueland

1

Pre-Teaching Activities

Have the class define and discuss these terms:

obliged, furnace, cellar, port, inhabited, inconvenient, passengers, crocodiles, moody, bruised, stake, cargo, miserable, distract, knapsack, merchant, rumbling, guarded, solemn, invasion, investigation, swampy, extraordinary, unreliable, trundled, gloomy, dense, oozy, whispery, contradict, scarce, mahogany, suspicious, rhinoceros, violently, braid, Banyan, dignified, enormous, gorilla, miraculous, frantically, disorderly, lollipop, fasten, seething, ranting, irate, stampeded, somersault

Before beginning the story, discuss the following questions with the class:

Have you ever wished you could have a really wild adventure? What would you consider to be a wild adventure?

Have you ever been on a safari or seen wild animals somewhere other than behind bars in a zoo? Which wild animal would you like to see? Which do you think would be the scariest?

What do you know about dragons? Did they really live? What do you enjoy about dragon tales?

2

Presentation Activities

Understanding the Story:

Begin with Chapters 1 - 4: Why wont Elmers mother feed the cat? What does Elmer tell the cat he wants to do when he grows up? What does the dragon look like? Why does the cat want Elmer to rescue it? How does Elmer get to Wild Island? What do the tortoises think he is? Whats funny about the way the mouse talks? What clues have the boars found?

Advance to Chapters 5 - 7: Why is the walk in the jungle so terrifying? How does Elmer stop the tigers from eating him? Why is the rhinoceros sad? How does Elmer help him? Why is the lion angry? How does Elmer help him?

Complete the story with Chapters 8 - 10: How does the gorilla try to get rid of his fleas? How does Elmer help him? How do the animals summon the dragon? What does Elmer give the crocodiles? How does he get the animals away so he can rescue the baby dragon? Why do Elmer and the baby dragon decide never to go back to Wild Island?

For Discussion:

Ask students why they think the author chose to have the story told by Elmers son, calling Elmer my father.What does this do to the story? Would they prefer the main character to be called Elmer,rather than my father”? Why or why not?

Most of the humor comes from using exaggeration. Have students find scenes that are exaggerated. What makes them funny? What other kinds of humor can they find?

Describe how Elmer uses each item he has packed for the trip during his journey. Does he pack anything he never uses?

To keep them from harming him, Elmer helps the animals. In what ways does he help each animal? Are there any he merely tricks without helping?

Further Discussion Topics

The whole adventure begins because Elmer wanted to help an old alley cat warm up after being stuck in the rain. Can you think of any other events in your life or in life in general that would have never happened if it hadnt been for a chance event?

Elmers mother seems very mean. She wont let him feed the cat and whips him when she finds out he is still doing it (p. 3). Do you think Elmer is justified in running away? Why or why not?

Does Elmer do the right thing in rescuing the dragon? Isnt he technically stealing according to the laws of the land? Is it okay to break laws if you think that they are unjust? Why or why not?

When Elmer asks a fisherman about Wild Island, the man is so frightened that he cant speak (p. 17). He tells Elmer that no one who has gone there has ever come back, but Elmers not worried. Do you think Elmer is brave or foolish? Why?

The boars talk about their island being invaded (p. 23). Do you think this is a fair way to view the fact that Elmer has snuck on to their island? Why or why not?

How do you think people in this country would view it if someone snuck in to steal something or to free a prisoner? Is it the same thing? Why or why not?

Elmer manages to defeat each animal he runs across (the tigers with gum, the rhino with toothpaste and a toothbrush, the lion with a comb, and the gorilla with magnifying glasses). But in the end, one of the islands own animals defeats the rest of them. Why do you think the crocodiles didnt help the animals across? Was this an act of greed (they want to eat them), selfishness (they just dont care), or something else? Why do you think so?

Do you think it is wrong to force an animal or person to do something over and over and basically keep them imprisoned? Why? Can you think of any examples of how we do that to animals or people in the real world?

3

Interdisciplinary Connections

Art and Music

Have students select background music that is appropriate to some of the scenes. The music should reflect the humor of the story, such as Saint-Saens Carnival of the Animals. They might, in fact, listen to this with the poems Ogden Nash wrote to accompany it.

Have students make a bulletin board about the story. They could create a jungle from construction paper, add the animals mentioned in the story, draw Elmer and the baby dragon flying away.

Have students draw Elmers adventure as a cartoon strip. Others might draw cartoons of the animals, especially when they are floating down the river on the crocodiles' backs.

Have students draw a map of Wild Island and put the animals where Elmer finds each one.

Elmer helps the lion by braiding his mane. Have students braid another students hair, adding flowers or beads.

Social Studies

A group of students might find out who Spooner was, the man who lent his name to the word spoonerism.Other students might find out how other peoples names became words, such as maverick, ferris, boycott, or chauvinist. Ask students if theyd like to have a word made from their names.

Have students find out how sailing ships carried cargo to various outposts, like the wheat going to the port of Cranberry. How is it done today?

Elmer takes along tangerines to eat on his trip. Have students find out why sailors took lemons or limes on long journeys and how this led to English sailors being called limeys”.

4

Travel Brochure

Have the students create a travel brochure with the following guidelines.

Page 1: Restaurant Menu

Ask students to pretend there were restaurants in the area. What kinds of foods would they serve? Make up at least two restaurants,

create a menu, and illustrate a delicious meal.

Page 2: Famous Sights

Ask students to think about their favorite places on Wild Island. What would a visitor see if they were able to visit? Have students choose three places to describe and illustrate.

Page 3: Necessary Objects

Ask students to brainstorm the items visitors would need to pack if they were to visit Wild Island. Have them make a list and illustrate three items.

Page 4: Dangers on the Island

What dangers should visitors be aware of while they were on the Wild Island? Have students tell about how to avoid three dangers and draw illustrations of ways to prevent any incidences.

On the back of the brochures have students include a map of Wild Island and add anything they think would be helpful to visitors.

5

Activities to Think and Explore

Characterization

While reading My Fathers Dragon, discuss the characters as a class, then have students create a character web for the various character they are introduced in each chapter. Include physical characteristics as well as personality traits, and be sure the children add features to each character as they continue reading the story. At the end of the book, have students compare and contrast different characters.

Predicting Outcomes

Using the chart provided, have students predict what they think will happen before reading each chapter. Have students write their predictions on the chart, then read the assigned chapter. Discuss what happened in the chapter and whether it matched their prediction.

As a class, write a shared writing summary of the chapter and have the class add to their individual charts. The summaries can help students review the events of the story to prepare for any future quizzes, tests, or assignments.

Make Your Own Dragon

Have students create their very own Dragon to hang in the classroom. Have students re-read the description of the dragon on the top of page 18 and create a dragon to match the description. To ensure that the dragon fits in the classroom, ask students to adhere to the following guidelines. The dragon should be:

No taller than 24 inches

Be made of some type of paper

Be securely fastened to a piece of string

Be three-dimensional

Title

One Fish Two Fish Red Fish Blue Fish

Author

Dr. Seuss(Theodore Seuss Geisel)

Genre

Childrens Book

Number of Words

120

Level

For Middle School 1st Graders [Beginner]

Publisher

Collins

Internet Site

www.seussville.com

책소개

(One Fish

Two Fish

Red Fish)

ONE FISH TWO FISH RED FISH BLUE FISH는 넌센스한 단문으로 구성되어 있다. 그 문장 안에 형용사 RED, BLUE등을 써 문장을 만들기도 하고, OLD-NEW, THIN-FAT 등의 반대말을 써서 문장을 구성하기도 한다. 4줄이나 그 이상 되는 문장 안에서 반복되게 나오는 라임을 찾아 읽기 연습을 하는 것이 이 책의 특징이다. (출처:인터넷 교보문고)

작가소개

(Dr. Seuss)

1904년 미국 메서추세츠 스프링필드에서 태어났다. 1925년 다트머스 대학과 링컨 대학에서 수학한 뒤에 영문학 교수가 되려고 영국의 옥스퍼드 대학으로 가서 세익스피어를 공부했지만 영국에서 돌아온 뒤로는 잡지에 만화를 기고하기도 하고, 할리우드에서 영화 시나리오 작가, 만화 영화 제작에 참여하기도 했다.

쉬운 글과 이 글의 내용을 그대로 묘사한 그림때문에 많은 어린이들에게서 사랑받는 동화작가이다. 글을 모르는 초등학생들을 위해 200단어를 사용하여 'The Cat in the Hat'을 만들었고, 1960년에는 50단어만을 써서 'Green Eggs and Ham'을 썼다. 그의 작품들은 오늘날 Whole Language(총체적 언어 학습법)에 기반을 둔 최초의 작품으로 평가 받고 있다. 그가 만든 Dr. Seuss 시리즈물은 1937년 'And to Think That I Saw It on Mulberry Street'의 첫 발표 후, 전 세계 아동문학의 혁신을 일으켰다. 1957년에는 'The Cat in the Hat'Random House 출판사 최고의 베스트셀러가 되었으며, 1984년에는 퓰리처 상을 받기도 했으며 1991년에 사망한 후에도 그의 책은 끊임없는 사랑을 받고 있다.

(출처:www.yes24.com)

[참고] 닥터수스 공식사이트: www.seussville.com

Word Search

DARK

SLEEP

DEAR

GOOD

HOUSE

MOUSE

MIKE

BIKE

HERE

SHOULD

BACK

SLEEP

LOOK

COOK

HOME

THINK

PINK

DRINK

WINK

KNOW

NIGHT

RIGHT

BED

TOWN

DOWN

COULD

SOCKS

WISH

YELL

WELL

ONE

BUMP

TOWN

DOWN

SING

STAR

BLUE

Book Review

(reference : www.booksbabiesandbows.com)

Book Review[Student work]

Book Summary

Book Title :

Setting :

The story takes place in

Characters :

The three main characters are

Problem :

The problem they have is

Solution :

The problem is solved when

I thought this book was because

Book Summary

[Student work]

Chapter Summary

[Student work]

기 획

오능근

충청남도태안교육지원청 교육과장

실 무

이영숙

충청남도태안교육지원청 장학사

검 토

이경숙

서산중앙고등학교 수석교사

집 필

주문희

남면중학교 교사

박옥래

태안중학교 교사

김정희

태안중학교 교사

한유미

근흥중학교 교사

한미경

태안여자중학교 교사

이성구

원이중학교 교사

감 수

Jeffrey Walter

상지대학교 영미어문학부

외국인교수

2015 중등 영어독서교육 지도자료

Read with Passion

󰋫 발 행 인 : 충청남도교육지원청 교육장

󰋫 발 행 일 : 2015. 11.

󰋫 발 행 처 : 태안군 중등영어독서동아리